ပြောင်းလဲ တိုးတက်လာသော ကမ္ဘာသည် နယ်မြေကို သိမ်းပိုက်ခြင်း မရှိဘဲ စီးပွားရေး အင်အားကြီးမား အောင် ချဲ့ထွင်လာကြသည့်အတွက် ရောင်းဝယ်မှုကို ပုံစံသစ်ဖြင့် ဖန်တီး လာကြပါသည်။ စီးပွားရေးပညာရှင်များ လည်း ဈေးကွက်ဧရိယာကို သေချာစွာ ဆန်းစစ် ဆောင်ရွက်ပြီးမှ ဈေးကွက် ချဲ့ထွင်ခြင်း၊ ဈေးကွက် ထိုးဖောက် ဝင် ရောက်ခြင်း၊ ဈေးကွက်ဝေစု ရရှိရန် ဆောင်ရွက်ခြင်းတို့ကို ပုံမှန်အားဖြင့် ဆောင်ရွက်သည့်တိုင် ပုံမှန်စီးဆင်းနေ သော ကုန်သွယ်မှုလမ်းကြောင်းကို တီ ထွင်ဖန်တီး၍ မိမိလိုချင်သည့် လမ်း ကြောင်းပေါ် ပြောင်းလဲသည့် ရိုက်ချက် ပြင်းပြင်း ဗျူဟာများလည်း ရှိလာခဲ့ပါ သည်။ ရှေ့ဦးစွာ တင်ပို့လိုသည့် မိမိကုန် ပစ္စည်း၏ ပို့နိုင်စွမ်းရည်ကို ဆန်းစစ်ရပါမည်။ အမျိုးအစား အလိုက် စိုက်ပျိုးမှု၊ ထွက်ရှိမှု၊ စားသုံးမှု၊ ပိုလျှံမှုတို့ကို ပိုင်ပိုင် နိုင်နိုင် လေ့လာရပါမည်။ လွယ်လင့် တကူအနေဖြင့် ပိုလျှံမှုမှ တွက်ချက်နိုင် သော်လည်း ရာသီဥတုအရသော်လည်း ကောင်း၊ တခြား အကြောင်းကြောင့် သော်လည်း၊ အတိုးအလျှော့၊ အနုတ် အသိမ်းကို ပိုင်နိုင်သေချာရပါမည်။ မိမိဘက်မှသေချာသည့် အခါပစ် မှတ်နိုင်ငံ၏ စားသုံးမှု၊ စားသုံးမှုအလေ့ အထ၊ စားသုံးအား ယင်းနိုင်ငံတွင်ထွက် ရှိမှုလိုအပ်မှုတို့အရ တင်သွင်းသည့်နိုင်ငံ များနှင့် နိုင်ငံရေး၊ စီးပွားရေး၊ အခြား ဆက်နွယ်မှုများကို သုံးသပ်ရမည်။ ထို့ အပြင် ယခုအခါ နိုင်ငံ၏စားသုံးမှုတစ်ခု တည်းသာမက တင်သွင်းသည့် ပစ္စည်း ကိုပြုပြင်ဖန်တီး၍ (re export) ထပ် ဆင့်တင်ပို့မှု ၊ မိမိနိုင်ငံအတွင်းမှ ထုတ် လုပ်သည့်ပစ္စည်းတန်ဖိုးထက် သွင်းကုန် ကို တန်ဖိုးနည်းနည်းဖြင့်ရပါက အစား ထိုးစားသုံးမှု (substitute) တို့သည် ဈေးကွက်ဖန်တီးမှုဟု ခေါ်ဆိုရပါမည်။ ယခင်ကကဲ့သို့ဈေးနှုန်း၊ ဒေသထွက်ကုန် တို့အပေါ် ဈေးကွက်မြှင့်တင်မှုဟူသော 4P (Price, Place, Product, Promotion) လမ်းသည် လမ်းသစ်၏ ကျောရိုးမျှသာရှိပါတော့သည်။ ဖန်တီး ဈေးကွက်ကို များသောအားဖြင့် ခရီး သွားဝန်ဆောင်မှုလုပ်ငန်းများတွင် သုံးစွဲ မှု များပါသည်။ ခရီးသွားများအတွက် မိမိတို့ဒေသ၏ ဓလေ့ထုံးစံ၊ ယဉ်ကျေးမှု၊ လူမှုနေထိုင်မှုစရိုက်၊ ဝတ်စားဆင်ယင်မှု တို့ကို အခမ်းအနားဖြင့် ပြင်ဆင်ပြသ၍ ဆွဲဆောင်ဖန်တီးကြပါသည်။ ဈေးကွက်များသို့ ထိုးဖောက် ဖန် တီးမှု အနေဖြင့် ပမာဆောင်စေရန် အရှေ့အာရှ နိုင်ငံများ၊ အရှေ့အလယ် ပိုင်းနိုင်ငံများ၊ အရှေ့ဥရောပနိုင်ငံများသို့ မြန်မာ့ထွက်ကုန်ပဲမျိုးစုံဖြင့် တင်ပို့နိုင်ရန် ခန့်မှန်းပါမည်။ ရှေးဦးစွာ မြန်မာနိုင်ငံမှ ပိုလျှံသည် တင်ပို့စွမ်းအားကို မတ်ပဲ တန် တစ်သန်းခန့်၊ ပဲတီစိမ်း တန်တစ် သန်းခန့် ၊ ပဲစင်းငုံ တန်ခြောက်သိန်းခန့်၊ ကုလားပဲဖြူ လုံးကြီး တန်နှစ်သိန်းခန့် နှင့် အခြားပိုလျှံပဲတို့ကို တစ်သိန်းခန့် သာ လျာပါမည်။ အမှန် ပို့နိုင်နှုန်းမှာ ပဲမျိုးစုံ၌ တန်ချိန် တစ်သန်းမှ ၁ ဒသမ ၂ သန်းခန့်ထိသာ ရှိခဲ့ကြပါသည်။ ထို့ ကြောင့် မိမိ၏ရောင်းအားကိုသိပြီ ဆို ပါက ပစ်မှတ်နိုင်ငံများကို ကြည့်ပါမည်။အရှေ့အာရှ နိုင်ငံများ အရှေ့အာရှနိုင်ငံများတွင် တရုတ်၊ ဟောင်ကောင် (တရုတ်)၊ ဂျပန်၊ မကာ အို (တရုတ်) မွန်ဂိုလီးယား၊ မြောက် ကိုရီးယား၊ တောင်ကိုရီးယား၊ တရုတ် (တိုင်ပေ)တို့ ပါဝင်ကြပါသည်။ ၎င်းင်းတို့ ၏ တင်သွင်းသော ပဲများအနက် ပဲပုပ် စေ့သည် ၃၈၅၃၁၃၈၀ ဖြင့် တန်ချိန် အများဆုံးဖြစ်သည်ကို တွေ့ရပါသည်။ အမျိုးအစားအနေဖြင့် ထိုးဖောက် ချဲ့ ထွင်ရန်အကောင်းဆုံးအမယ် ဖြစ်သည့် တိုင် မိမိတို့နိုင်ငံအနေဖြင့် တန်ချိန် ၄၀၀၀ ခန့်သာ အများဆုံးတင်ပို့ခဲ့သဖြင့် စိုက်ပျိုးထုတ်လုပ်မှုကို ဦးစားပေးအရှိန် မြှင့်ရန်လိုအပ်ကြောင်း တွေ့ရှိရပါသည်။ ဒုတိယဦးစားပေးအနေဖြင့် ပဲနီလေးနှင့် ကုလား ပဲဖြူလုံးကြီးတို့ကိုလေ့လာပါက တရုတ်၊ ဂျပန်၊ ကိုရီးယား၊ ကိုရီးယား (တောင်)တို့ ရှိကြပြီး တရုတ်နိုင်ငံသို့ နယ်စပ်မှလည်းတင်ပို့နိုင်ပါသည်။ ဂျပန် နှင့် ကိုရီးယားသို့ ပို့ရန်မှာလည်း လမ်း ကြောင်းအရ လွယ်ကူသည့်တိုင် ဂျပန် သို့ တင်ပို့မည်ဆိုပါက ၎င်းင်းနိုင်ငံ၏ စား သုံးမှုနှင့် တင်သွင်းသော ဥပဒေအရ အရည်အသွေးမြှင့်ရန်လိုအပ်ခြင်း၊မတင် သွင်းမီ နမှုနာကို ကြိုတင်ပို့၍ စမ်းသပ် စစ်ဆေးခွင့်ပြုပြီးမှ တင်ပို့ခွင့်ရှိပါသည်။ ထို့ပြင် ဂျပန်နိုင်ငံဆိပ်ကမ်းရောက်ရှိပြီး မှ ငြင်းပယ်ခံရသည်များ ရှိ၍ ဈေး ကောင်းသော်လည်း ဈေးကွက် တည် ငြိမ်၍ စဉ်ဆက်မပြတ်စေရန် တင်ပို့သူ များအနေဖြင့် အရည်အသွေးကို သိပ္ပံ နည်းကျကျ ပြုပြင်ထိန်းသိမ်းစွမ်းရည် လိုအပ်ပါသည်။အရှေ့အလယ်ပိုင်းနိုင်ငံများ အရှေ့အလယ်ပိုင်းဒေသတွင် နိုင်ငံ ပေါင်း ၁၆ နိုင်ငံရှိကာ လူဦးရေလည်း ၃၄၅ သန်းရှိသည့် အပြင် ပဲမျိုးစုံ တင် သွင်းမှုလည်းများပြားလာကာ ပဲမစားရ လျှင် မနေနိုင်သော လူမျိုးနွယ်များ နေ ထိုင်ရာဒေသဖြစ်ပါသည်။ ထို့ပြင် ဘာ သာရေးအရ ဘုရားဖူး ဧည့်သည် ၂ သန်း မှ ၃ သန်းအထိလည်း နှစ်စဉ်လာ ရောက်ရာဒေသဖြစ်ပါသည်။ ပဲမျိုစုံတင် သွင်းမှုတန်ချိန်တွင် အများဆုံး တင်သွင်း သောပဲမှာ ပဲပုပ်စေ့ဖြစ်ပြီး ၃၆၅၄၄၈၀ တန်ဖြစ်ပါသည်။ ဒုတိယ အများဆုံး မှာ ပဲနီလေးဖြစ်ပြီး ၂၈၇၆၃၂ တန် ဖြစ်ပါ သည်။ တတိယအများဆုံးမှာ ကုလား ပဲဖြူလုံးပဲဖြစ်ပြီး ၁၆၀၀၄၆ တန် ဖြစ်ပါ သည်။ တင်သွင်းသော ပဲအမျိုးအစား နှင့် မြန်မာနိုင်ငံမှ စိုက်ပျိုးထုတ်လုပ် သော ပဲအမျိုးအစားများအရ ဈေးကွက် ဝင် ရောင်းတန်းဝင် ပဲအမျိုးအစားကို ချဲ့ထွင်စိုက်ပျိုးရန် လိုအပ်လျက် ရှိပါ သည်။ လက်ရှိ ရောင်းဝယ်နေသော မတ်ပဲ၊ ပဲတီစိမ်း၊ ပဲစင်းငုံတို့မှာ သူ့ဈေး ကွက်နှင့်သူ ရောင်းဝယ်မှုကိုလည်း မထိ ခိုက်စေဘဲ ဈေးကွက်ဝင် ပဲတိုးစိုက်ပျိုး ၍ ဈေးကွက် တစ်ခု ဖန်တီးသင့်ပါသည်။ မြန်မာမှ တင်ပို့သော ပဲ ၁၀ ရာခိုင်နှုန်း ခန့်သာ အရှေ့အလယ်ပိုင်း သို့ဈေးကွက် ရရှိပြီး GCC-5(Gulf Cooperaton Council)ဟုခေါ်သော ဘာရိန်း၊ ကူ ဝိတ်၊ အိုမန်၊ ကာတာနှင့် ယူအေအီးတို့ ပါဝင်သည့် နိုင်ငံ ၅ နိုင်ငံ၏ တစ်နှစ် စားသုံးမှုပင်လျှင် ၁၅၀၀၀၀ တန်ခန့်ရှိပါ သည်။ အရှေ့အလယ်ပိုင်း နိုင်ငံတွင် ဘုရားဖူးများအပြင် မွေးဖွားနှုန်းမှာ နှစ် စဉ် ပျမ်းမျှ ၃ ရာခိုင်နှုန်းခန့် ရှိသဖြင့် ပစ်မှတ်လွဲသွေဖွယ်ရာ မရှိပါ။အရှေ့ဥရောပနိုင်ငံများ အရှေ့ဥရောပ နိုင်ငံများထဲတွင် နိုင်ငံပေါင်း ၁၉ နိုင်ငံပါဝင်၍ တင်သွင်း စားသုံးမှု အများဆုံး မှာလည်း ပဲပုပ်စေ့ ၂၈၇၁၅၅ တန် ဖြစ်ပါသည်။ ဒုတိယမှာ ပဲနီလေးပဲဖြစ်ပြီး တန်ချိန် ၁၈၇၄၅ ဖြစ် ပါသည်။ မိမိတို့နိုင်ငံမှ စီပွားရေးအရ ရောင်းဝယ်မှု အနည်းဆုံးနိုင်ငံများ ဖြစ် ကြပြီး ပထဝီအနေအထားအရ တင်ပို့မှု တွင် အခက်အခဲရှိလာပါသည်။ မြန်မာ မှ တင်ပို့ရန်ဆိုပါက အိန္ဒိယအငူကိုပတ် ၍ စူးအက်တူးမြောင်းကို ဖြတ်ကာ ပင်လယ်နက်မှတစ်ဆင့် ယူကရိန်းနိုင်ငံ ကို တစ်ဖန်ကျော်ဖြတ်ပို့ရမည် ဖြစ်ပါ သည်။ မြန်မာကုန် တင်ပို့နေသော အဖွဲ့ များမှလည်း သံရုံးများ၏ လိုအပ်ချက် အရမှ ပုံမှန်တင်ပို့နေသောလမ်းကြောင်း မရှိကြောင်း သိရှိရပါသည်။ လိုအပ်မှ သာ ကြိုတင်တင်ပို့နိုင်သောလမ်းဖြစ်ပါ သည်။ အရှေ့ဥရောပ နိုင်ငံများသည် ကုန်တွင်းပိတ် နိုင်ငံများ ဖြစ်နေသော ကြောင်း အဓိကအားဖြင့် အမေရိက၊ သြစတေးလျ၊ ကနေဒါမှ ထွက်ကုန်များ ကို အနောက်ဥရောပတို့မှတစ်ဆင့် တင် သွင်းကြပါသည်။ တင်သွင်းမှုကုန်အနေ ဖြင့်လည်းကောင်း၊ ပထဝီဝင် အနေအရ လည်းကောင်း ဈေးကွက် ထိုးဖောက် ဖန်တီးရန် အားသာချက်များ နည်းနေ ပါသည်။ ခြုံငုံသုံးသပ် လေ့လာရမည် ဆိုပါ က အရှေ့အာရှ၊ အရှေ့အလယ်ပိုင်း ဒေသများသို့ ဈေးကွက် ဖန်တီးရန် အများဆုံး တင်သွင်းသော ပဲပုပ်စေ့၊ ကုလားပဲဖြူလုံးကြီး၊ ပဲနီလေးတို့ကို တိုး ချဲ့ စိုက်သင့်ပါသည်။ တင်သွင်းနိုင်ငံ များမှ ဓနအင်အား<ကယ်သောနိုင်ငံများ ဖြစ်၍ ကုန်ပစ္စည်းအရည်အသွေးမြှင့်ရန် မျိုး၊ ထုတ်လုပ်မှုနည်းပညာ၊ သိုလှောင် ထုတ်ပိုးမှုတို့အတွက် ပြည်တွင်းတွင် မြှင့် တင်ရန် လိုအပ်ပါသည်။ ဈေးကွက်ရှိပြီး ဖြစ်ပါသည်။ တင်ပို့မှုအနေဖြင့်လည်း ပုံမှန်ပို့ဆဲလမ်းကြောင်းများ ရှိနှင့်ပြီး ဖြစ် ပါသည်။ တိုးချဲ့ပို့နိုင်သော ပို့ဆောင် ရေးလုပ်ငန်းများ၊ လမ်းကြောင်းများ ရှိပါ သည်။ အရှေ့အလယ်ပိုင်း ဒေသသည် လည်း လိုအပ်မှုရှိပါသည်။ လူဦးရေအရ လည်း တိုးပွားမှုများကြောင့် ဈေးကွက် ပျောက်မသွားနိုင်ပါ။ အရှေ့ဥရောပသို့ ပို့နိုင်ရန်မှာ များစွာချိန်ဆ ကြိုးပမ်းရန် လိုအပ်မည်ဟု သုံးသပ် တင်ပြအပ်ပါ သည်။ ပြည်ပမောင်
Background